Nutid möter dåtid när Rijksmuseum youtubbar sitt magasin

Många är nog liksom jag själv nyfikna på vad som döljer sig bakom de låsta dörrarna där endast museets personal får befinna sig. Hur ser det ut där och vad pågår? Är det som att stiga in i en skattkammare eller mer som att betrakta ett kuriosakabinett?

Ett sätt att ta reda på mer om det är förstås att besöka Etnografiskas permanenta utställning Magasinet – en etnografisk skattkammare. En annat, förmodligen smidigare sätt, är att utforska dessa lokaler via internet.

På Youtube finns det mängder av information kring det mesta. Där kan du lära dig hur det går till att måla i olja, akvarell, gouache eller sticka avancerade mönster. Du kan ta del av hur en dator fungerar, hur det går till att programmera, knyta pärlhalsband eller skriva böcker. Där finns också material för den som är nyfiken på hur det faktiskt ser ut i ett modernt musealt magasin.

Rijksmuseum i Nederländerna har en sådan satsning som ligger öppen, helt gratis, för den som är intresserad. Där lyfts olika föremål fram ur sin törnrosaslummer på hyllor, i lådor, eller kartonger i tempererat klimat bakom låsta dörrar.

Wim Hoeben och Joojse Van Bennekom lyfter fram en dyrbar spegel med ädelstenar, daterat till cirka 1700.

Fördelen med de här videofilmerna, som är på ungefär fem minuter styck, är att de på ett lättsamt sätt faktiskt ger inblick i hur det ser ut bakom de där låsta dörrarna. Vi får även ett hum om hur arbetet där bakom ser ut. Genom att belysa specifika föremål får betraktaren även ta del av den kunskap som finns om det på ett lättsamt sätt. Det är också roligt att se hur fascinerade personalen är över objekten. Det smittar av sig.

Att lägga ut filmer på det här sättet ökar möjligheten att sprida kunskap om det kulturella arvet och människans historia, utveckling och rådande ideal. Det underlättar för den som inte kan ta sig fysiskt till platsen – dessutom är ju föremålen undanstoppade och kan inte ses. Samtidigt gör samtalet mellan föreståndaren för magasinet Wim Hoeben och en av de anställda att den som till exempel har svårt att läsa har en chans att hänga med.

Här krävs dock vissa kunskaper i engelska språket. Jag har inte hunnit checka av ifall det finns liknande videoklipp från svenska institutioner, men självklart hoppas jag ju det.

Rijksmuseum har lagt upp sammanlagt sex videofilmer och jag hoppas självklart på fler. Betoningen ligger på föremål ur den övre klassen. Det skulle kunna luckras upp genom fler objekt från de lägre stånden. En förklaring till att det ofta blir så kan vara att just adelns objekt finns dokumenterade och bevarade på ett annat sätt än fattigare människors gods. En annan att intresset inte är lika stort när det saknas exklusiva detaljer – vilket i så fall vore mer än synd. Men just det här magasinet innehåller de mest dyrbara föremålen, så den chansen är nog minimal.

Är du nyfiken på utställningen Magasinet – en etnografisk skattkammare? Den går också utmärkt att besöka digitalt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.