Förtydliga ditt konstnärliga varumärke med nya domännamnet .ART

.ART

Det senaste inom konstens virtuella liv är det nyligen lanserade domännamnet .ART vars ambition är att stärka den konstnärliga identiteten hos sina kunder. Syftet är att det ska bli tydligare att hemsidan på något sätt anknyter till konstens sfär. Bakom satsningen står det brittiska företaget UK Creative Ideas Ltd. (UKCI), men mycket mer om vad det är för företag är svårt att hitta.

Samarbete med E-flux

Om UKCI är blygsamma med sin marknadsföring kring sig själva är E-flux desto mer öppna. E-flux är en internetbaserad informations- och nyhetskanal med bevakning av konstbranschen. Sedan drygt tjugo år har det som börjat som en mejlinglista till kompisar om vad som är på gång, vuxit till en världsomspännande bevakning med nyheter och mottagare i världens alla hörn. Tyvärr inriktar de sig mest på fri konst och arkitektur medan konsthantverket konstigt nog lyser med sin frånvaro.

Nu har E-flux alltså utvidgat sitt fält till ett samarbete med .ART i ett försöka att samla alla konstintresserade under ett och samma domännamn. Syftet är att ge en gemensam och tydlig identitetsmarkör till en stor och spretig bransch.

Behövs extra förtydligande av att konst handlar om konst? Det anser upphovsmakarna bakom .ART

Domännamnet släpps undan för undan

Inte vem som helst kan skaffa sig ett domännamn med .ART, och först ut var institutioner och museer registrerade hos ICANN. Under perioden 8 februari till 9 maj, 2017 kommer även andra initierade professionella inom konstens fält kunna ansöka om en sådan webbadress innan den blir allmängods i maj.

Sedan den 8:e februari finns möjligheten för övriga inom konstbranschen att anmäla sitt intresse för ett sådant domännamn. Ett sätt är att anmäla sig till nyhetsbrevet från E-flux så får man instruktioner direkt till sin mejlbox om hur man kan köpa ett domännamn.

Är det nödvändigt?

Det är svårt att säga hur pass intressant en sådan här satsning är i praktiken. Visst är det bra att genast kunna se vad en hemsida sysslar med, men efter den nionde maj släpps domännamnet fritt. Då finns det en risk att det tappar sitt ursprungliga syfte. Dessutom skulle det i så fall bli enklare om det fanns ett register över alla hemsidor som använder den här domänen eller att det blev sökbart på något annat sätt. Annars mister det lite av sin tanke och gör det istället svårare att hålla reda på bland alla redan existerande domäner. Det är nästan omöjligt att veta vad som ska användas när redan nu och många skriver redan in enbart nyckelord i webbläsaren och klickar sig fram därigenom.

Ovisst pris

Det är också svårt att veta vad den egna hemsidans domännamn kommer att landa kostnadsmässigt. Den som ansöker måste först skicka in sitt namnförslag för att därefter få en prisuppgift. Ju kortare adress, desto dyrare blir priset. Det är det enda som faktiskt förtydligas.

Idag är det den andra dagen som det är möjligt att registrera sig via E-flux och www.store.art, där detta sker, har redan blivit överbelastad. Är det ett tecken på en förväntansfull bransch som kastat sig på möjligheten att få ett häftigt domännamn till sin sajt eller är hemsidan underdimensionerad? Vad betyder detta i längden för deras kunder? Det är så klart svårt att svara på.

Det är också omöjligt att veta exakt vilka som ligger bakom .ART, vilket verkar lite udda. Ofta brukar det finnas en tydlig beskrivning av ett företag på hemsidan. Här kan inte kunden veta vilka de faktiskt köper en tjänst av. Det är faktiskt konstigt att inte t ex E-flux har reagerat på detta. Frågan är om E-flux är en tillräcklig garant för att projektet är seriöst?

Men visst, det här är ett tillfälle att förgylla sin hemsida med den aura av status som konstsfären trots allt har. Frågan är bara, till vilket pris?

 

Foto: Richard Gerstl (1883-1908), Familjen Schönberg, 1907.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *