Ljust och skirt möter kargt och mörkt på Konsthantverkarna.

Igår var tyvärr sista dagen på utställningen Pages av keramikerna Caroline Slotte (född 1975) och Kjell Rylander (född 1964) på Konsthantverkarna i Stockholm. Men för den som inte hann dit, finns ingen anledning att misströsta då Nationalmuseum förvärvat några av de utställda verken till sina samlingar. Förhoppningsvis kommer de ställas ut när museet öppnar efter renoveringen 2018 och inte hamna rakt ner i arkiven.

Alla bidrag har kommit till genom nyfiket undersökande, fritt från ekonomiska kalkyler. Det märks inte minst i Kjell Rylanders verk, där vardagsmaterial som pappersark, brickor och hyllplan omsorgsfullt bäddats in i obränd lera. De flesta objekt är stora och skulle förmodligen inte ha någon jättemarknad. Men det gör det knappast sämre. Tvärtom! Det är fantasieggande att se den torra, spruckna leran omsluta våra mest vardagliga och förgängliga objekt. Ett annat slags landskap breder, med mörka toner och sprickor, ut sig över A4:at än de gängse ordens toppar och dalar mot vit bakgrund.

Caroline Slottes bidrag är bruksföremål köpta på loppis, omsorgsfullt nedslipade med blästringsteknik tills det mesta av den ursprungliga dekorens färg suddats ut och kvar finns ett reliefartat mönster. Som en blandning mellan skirt linnemönster och stabila medaljonger tronar verken på väggarna. Allt väcker habegär. Här är det nog snarare den tidsödande processen som varit den oekonomiska faktorn i kalkylerna.

Konsthantverkarna, 29 oktober – 16 november, 2016.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *