Janet Sobel, hemmafrun som förändrade konsten.

Janet Sobel med pensel, liggande på golvet intill en pågående målning.

Hört talas om Janet Sobel? Inte jag heller, förrän jag nu läste om henne i The Guardians artikel Janet Sobel, The woman written out of history av Kelly Grovier. Vi är inte ensamma, trots att hon har gjort en betydande insats för den konsthistoriska utvecklingen. Frågan är om Jackson Pollock hade blivit den han blev om det inte varit för henne.

Janet Sobel föddes 1893 i Ukraina men flyttade till New York 1908. Hon gifte sig tidigt och fick flera barn. Livet tuffade på som husfru och det var först vid fyrtiofem års ålder som Sobel började utforska måleriet. Kanske var det tack vare att den ena sonen inte längre ville fortsätta sina konststudier, trots moderns påtryckningar, och slutligen bad henne att börja måla själv i stället. Eller så behövde hon helt enkelt en hobby när barnen blivit tillräckligt stora för att klara sig själva och gjort hennes omsorger överflödiga.

Det är dock säkert att Sobels intresse för måleri i kombination med en djärvhet som tog henne bortom penslar och palettknivar fick stor betydelse för den moderna konsten. Genom att hänge sig åt skapande bearbetade hon sina traumatiska upplevelser från barndomen. Sobel fick även under en tid ett stort genomslag med sina verk skapade genom att låta färg droppa ner på duken eller dra den åt olika riktningar med hjälp av en dammsugare. Peggy Guggenheim tog henne under sina vingar och även om Clement Greenberg inte recenserade någon av Sobels utställningar gav han henne ändå en viktig roll som en av den abstrakta konstens förgrundsgestalter.

Det är också Greenberg som bär vittnesmål över att Jackson Pollock såg och tog starkt intryck av Sobels målningar innan han själv slog sig in på droppmåleriets väg. Greenberg hävdade dock ihärdigt att Sobel var en primitiv konstnär och hemmafru, snarare än en innovativ avantgardist.

Janet Sobel dog bortglömd 1968 i New Jersey. Det finns flera anledningar till att hon försvann bort från konstscenen. En var flytten bort från New York, avsaknaden av möjligheter att själv ta sig till metropolens gallerier, Peggy Guggenheims flytt till Europa och inte minst en utvecklad allergi mot färg. En annan kan förstås ha varit Greenbergs negativa inställning till en hemmafrus experimenterande med färg och duk. Han hade trots allt en maktposition med stort genomslag och hans röst föll på Jackson Pollock som Det stora geniet.

Läs mer om Janet Sobel på wikipedia.

Länk till foto.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *